BMI (Body Mass Index)

2015-07-31 @ 14:36:00
Alltså vem har kommit på detta med BMI egentligen? Alltså från början? Det går säkert att googla på det som allt annat men det jag vill få berättat är i alla fall att jag stör mig något så fruktansvärt på dessa måttstockar som man ska utgå ifrån. Som att ens vikt är det som betyder allt här i världen och det som ska vara så jävla viktigt!? Jag har varit sjuk nu i många år och gud i himmelen vad fokuserad man ska vara av den här vikten alltså. Kommer man någonsin kunna bli normal och sluta reflektera över dessa siffror som vågen visar? Jag börjar faktiskt tvivla på det. Här där jag är inlagd just nu så är det mycket fokus just på ens BMI och vad som räknas för att man ska må bra rent psyksikt. Okej jag förstår också att när man väger väldigt lite och har ett lågt BMI så fungerar inte hjärnan som den ska riktigt ordentligt. Jag Förstår det absolut! Men att det ska vara ett sådant stort fokus på ens vikt är ju inte friskt någonstans eller? Har jag fel i den saken så får ni gärna rätta mig! Men jag personligen anser att vi är så mycket mer värda än vad vår vikt visar och hur ska man våga tro på det själv ens då det är så fokuserat just på siffrorna? Hur ser ni på er vikt? Är den betydelsefull för er eller kan ni ta det med en klackspark? Att acceptera era kroppar och hur dom ser ut? Jag hoppas att jag en dag inte kommer vara så styrd utav ett par siffror då det just bara är ett par siffror och ingenting annat. Den säger ingenting hur vi är som människor eller vilka förutsättningar vi har utan enbart om vi har varit på toaletten eller inte och inte om hur mycket kroppsmassa våra kroppar har (enbart) klart att det gör det till en viss del men inte helt och hållet. Åh jag blir så irriterad!
 

Kommentarer
Postat av: Viljaleva.devote.se

Jag är väldigt fixerad vid bmi o vikt. Jag känner glädje när jag gått ner o när kläderna sitter lösare. Men samtidigt kan jag kolla på kurviga kroppar o känna avudssjuka på att de kan se så fina ut o vara nöjd med det. Känns som att jag aldrig kommer kunna det o det är jättejobbigt. Förstår din frustration då jag också känner så. Hoppas att det går o övervinna dessa dumm ätstörningar! Kram<3

Svar: Åh det är verkligen jättejobbigt precis som du säger det här med att vara så fixerad vid vikt och BMI. Jag önskar att jag en dag kan släppa på kontrollen och sluta bry mig så jävla mycket. Det är verkligen helt fruktansvärt! Det allra bästa vore ju om man kunde vakna upp en dag och bara vara nöjd med sig själv och acceptera sig själv för den man är och hur man ser ut <3 Tusen kramar till dig <3
Kajsa-Stina

2015-07-31 @ 15:29:25
Postat av: Abra

Klart ni är så myxlet mer värd än vad vikten säger, men det finns ju en anledning till att fokusen ligger där. Du kanske inte kan se det nu för du kämpar och det går kanske långsamt och kanske att ångesten gör att du bara vill komma hem och återgå till din vardag. Men jag tror att du kommer uppskatta denna fokus när du mår bra! När du känner att du klarar av allt. Och den dag kommer, ska du se. Förstår att det är hemskt och du vill inte lyssna. Var så i början av min behandling, tänkte "varför i helvete ska jag sitta här , detta kommer ju inte hjälpa mig. Det här är löjligt" men nu så har det hjälpt mig att hitta styrka. Jag vet inte vilken metod som är bäst för anorexi, men jag hoppas att det dem gör kommer unna dig. Bara håll ut och samarbeta och försöka fokusera på stt få ner ångesten, så kommer det nog bli bra! ❤️

Svar: Åh vännen vad du är fin. Blir alldeles rörd av dina ord då du har så rätt i det du säger. Detta var verkligen vad jag behövde höra just nu kan jag säga då ångesten är total och likaså ovissheten om allting just nu. Jag är verkligen tacksam över ditt stöd ska du veta <3 Du är helt fantastisk och ger mig så mycket positivt! Du får mig att våga hoppas och tro på att det bara kan bli bättre nu. Och trots att det känns svårt och jobbigt just nu så kommer det vara så värt allt i slutändan när man mår bra och är frisk! Tusen kramar till dig <3
Kajsa-Stina

2015-07-31 @ 16:47:56
Postat av: Anonym

Det är inte hälsosamt att vara för tjock eller smal, vilket man kan mäta med BMI. Vad menar du med att det inte är viktigt att hålla rätt vikt? Det är livsviktigt.

Svar: Nej det är inte hälsosamt att vara varken för tjock eller för smal men det jag menar är att det ligger ett sådant stort fokus på just vikt och BMI och att jag som anorektiker kan tycka att det blir väldigt jobbigt med dessa siffror hela tiden som ska vara så viktiga och fokuserande. Det både stressar och lugnar en men på olika sätt. Det jag menar är att huvudsaken man mår bra i sig själv så ska inte en vikt eller ett BMI vara avgörande i mitt avseende iallafall.
Kajsa-Stina

2015-07-31 @ 17:22:44
Postat av: Abra

Jag finns här för dig, vettu! Du klarar det, men låt det ta tid. Försök bara ta en sak i taget. Du kanske kan ha schema. typ måndagar fokuserar du bara på att få ner ångesten. Tisdag så lägger du all energi på vad de säger på sjukhuset. Eller något sådant. Bara få en rutin som gör att du inte tänker så mycket på hela situationen utan ta en sak och sedan en annan. Vet inte om det made sense, men ja. haha <3

Svar: Åh vad du är underbar min fina! Du har helt klart rätt strategi och får mig verkligen att tänka till en extra gång till det positiva vilket jag uppskattar så himla mycket ska du veta! Åh vad dina tips hjälper mig mycket <3 Du är helt fantastisk! Tusen kramar till dig <3
Kajsa-Stina

2015-07-31 @ 18:15:31
Postat av: Linda

Jag förstår vad du menar att fokus ligger så mycket på vikt och BMI. En läkare sa till mej vid ett läkarsamtal att "du har ju varit i sämre skick än nu" sen skrevs jag ut. Jag var såklart glad att få åka hem men ätstörningen tänkte "jag kan gå ner lite till utan att få LPT". Det sitter i huvudet och inte i vikten.Eller när jag för ett par år sen var inlagd och skulle få matstöd men samtidigt var det en "sjukare" tjej eller hon vägde mindre än mej(det var så det bedömnde vårdbehovet)och därför fick jag inte hjälp med maten. Det var då jag började att hetsäta vilket de inte brydde sej om. När jag sen efter ett hetsätningstillfälle var jag helt borta av all ångest. Det slutade ofta med att de bältade mej ett par timmar. Men ingen såg att det var ett problem och när ville att de skulle hjälpa mej sa de att du som är så smal behöver äta mer.

Svar: Ja det är verkligen så sjukt jobbigt med detta fokus på ens vikt och BMI hela jävla tiden. Hur ska man få någonsin få en mer sund relation till sig själv och sin kropp då allt fokus ligger på utseendet liksom? Meningen är ju att man ska acceptera sig själv och inte stirra sig blind på vågen men klart det är svårt att låta bli med det då deras arbetssätt här på avdelningen som jag är inlagd på nu enbart handlar om vikten och ens BMI. Hoppas dock jag en dag i framtiden kan ta det här med vikten och BMI på ett bättre sätt! Och så även du <3 Blir verkligen så jävla frustrerad då jag läser hur du blivit behandlad den gången då det var en annan tjej som också var inne för anorexi men som i vårdens ögon sågs mer som sjuk bara för att hon vägde mindre än vad du gjorde! Att man ens bara kan säga en sådan sak till en sjuk person!? Så jävla oprofessionellt!
Kajsa-Stina

2015-07-31 @ 19:00:17 / URL: http://www.lindakisse.bloggplatsen.se
Postat av: Erica

Jag tror att du hakar upp dig för mycket på siffror. Även om det är mycket fokus på BMI och vikt tror jag snarare att det handlar om att dom använder sig av ett verktyg för att visa dig att du har en skev kroppsbild. NEJ vikten är inte det viktigaste, den BEHÖVER inte vara avgörande för hur du mår. MEN den är viktig. Det är en måttstock på hur kroppen mår!

Svar: Jag vet att jag lätt hakar upp mig på siffror och det är så sjukt jävla irriterande så det finns inte! Dock blir det inte lättare att försöka ha en mer avslappnad relation till vikten och ens BMI då personalen här på avdelning stirrar sig blinda på vad vågen visar vilket är såå fel! Klart det är viktigt med vikten och att den inte är för låg då det är skadligt för kroppen men att stirra sig blind på siffror är inte sunt någonstans! Jag hoppas dock att jag en dag kan få en mer avslappnad relation till min kropp och älska den för hur den ser ut i framtiden! <3
Kajsa-Stina

2015-07-31 @ 20:21:45
Postat av: anorexiresan.blogg.se

Jag håller med dig, hade min läkarbedömning för veckan idag och fick reda på vad som krävs för att skrivas ut och bli av med mitt LPT. det enda dom kommer gå på är min vikt och mitt BMI. Jag kommer fortfarande att vara dubbelsiffrigt underviktig men inte döende och då är dom nöjda här på min psykavdelning. Var försvann arbetet med tankarna för att bli frisk? Jag kommer ju bara gå upp i vikt för att bli utskriven. Jag är både rädd för att gå upp i vikt och helt besatt av att göra det för nu vill jag hem.

Svar: Åh vad jag känner igen mig i din känsla vännen och den är verkligen helt fruktansvärd! Att bara fokuset ska ligga på ens vikt och BMI är så jävla fel som det bara kan bli då det inte sitter i vikten utan i huvudet. Bara för att man går upp till normalvikt så betyder inte det att man är frisk för det rent psykiskt. Fysiskt så kan det vara så att man är frisk då det inte är en fara på samma sätt men huvudet är inte friskt bara för att ens kropp är det rent utseendemässigt vilket jag tycker borde satsas mer på med att få hjälp med. Jag är också tyvärr väldigt besatt av min vikt och mitt BMI och undrar vad jag måste ha för BMI för att anses som frisk i deras ögon. Det ska ju vara en vikt som jag är nöjd med också och som jag trivs i så det är jobbigt att inte veta vad dom tycker jag ska väga för att vara bra i deras ögon liksom. Sedan så vet jag inte heller om det skiljer sig i vikt om man jämför med där jag är inneliggande nu jämfört med nere i Capio som jag ska skrivas in på om ungefär två veckor... Är verkligen skitnervös! Och jag förstår att du också är det vännen i och med viktuppgången. Det är hemskt och jag tycker inte alls att man får det stödet som man behöver. Inte där jag är nu i alla fall... Tänker på dig mycket och hoppas du har det bra ändå trots omständigheterna och att du kämpar på trots att det är svinsvårt <3
Kajsa-Stina

2015-07-31 @ 20:28:46 / URL: http://anorexiresan.blogg.se/
Postat av: Anonym

Har läst din blogg ett tag och måste säga att du kämpar på bra. Undrar dock för jag uppfattade dig tidigare som att du inte hade en "kritisk" vikt utan att det var dina tankar som var sjuka men att du insåg detta och att du ändå håll dig på en bra nivå. Men nu när du skriver verkar det som att du har väldiga problem och att din vikt trots allt är väldigt kritisk (lpt)....Ville inget illa utan var bara en fundering. Fortsätt att kämpa <3

Svar: Tack fina du för dina ord och att du följt mig ett tag och tycker att jag kämpar på bra! Det värmer verkligen i hjärtat ska du veta <3 Jo alltså jag har kämpat på här under en tid och har väl inte insett riktigt själv hur illa däran jag faktiskt var. Anorexin lurade mig helt och hållet kan man säga då jag trodde jag var i bättre skick än vad jag faktiskt var i då jag ätit bra hemma och följt alla måltider som ska följas (dock att det blev mindre och mindre med tiden som är svårt att se själv då man är så sjuk i anorexi) Och att efter Norgeresan fått ett rejält bakslag och när vi kom hem så kände jag själv att det nog fan inte är bra med mig alltså och vi åkte in och kollade mina värden vilket visade på katastrof rent ut sagt! Blev fan chockad själv och rädd såklart! Kände även på mig att det skulle skrivas ett LPT och det är det värsta man kan vara med om då man inte har någonting alls att säga till om liksom... Men jag kämpar på bäst jag kan ändå och snart ska jag få komma till Capio äntligen (om två veckor) Så jag krigar på bäst jag kan! Kramar <3
Kajsa-Stina

2015-07-31 @ 21:05:44
Postat av: Helena

BMI. Ett jäkla onödigt påhitt. Det är lika hälsofarligt att ha en för låg som för hög vikt. Men för att avgöra det känns en särskild skala rätt överflödig. Räcker väl med att enbart se vikten för att få en indikation om var en person befinner sig rent hälsomässigt?
Jag själv har jordens viktfobi. Klarar inte av att veta min vikt. För vad än vågen visar är det ALLTID för mycket. Av den anledningen brukar jag undvika att se siffrorna vid kontroll.
Har en önskan om att en dag kunna uppskatta min kropp för allt den faktiskt gör för mig istället för att döma och avsky den för hur den ser ut och vad vågen visar. Man borde vara tacksam över att ha en hel och fungerande kropp.
Tänker på dig vännen ❤️

Svar: Du har verkligen så rätt i det du säger vännen och jag blir så jävla frustrerad av denna vikthets och detta fokus som är! Hur ska man liksom få en normal syn på sig själv igen då det är ett sådant fokus på ens vikt och BMI även i vården? Innan så pallade inte jag heller att se min vikt då det skapade asmycket ångest rent ut sagt men av en samtalskontakt här att döma så blev jag nästan "tvingad" att lära mig att se vikten för att våga acceptera den som den är... Så att inte se vikten skapar ångest då man är oviss om hur den ser ut. Men samtidigt är det skitjobbigt att se vikten också då anorexin skriker på en! Hur man än vrider och vänder på sig så skapar det ångest liksom... Så jävla hopplöst! Jag hoppas dock att jag en dag också kan vara mer avslappnad till min vikt då det skulle vara det allra bästa. Att bara acceptera sin kropp för vad den är och vara nöjd med att den fungerar så som den ska och inte vet sig om vad vågen visar liksom <3
Kajsa-Stina

2015-07-31 @ 21:08:15 / URL: http://arunforlife.blogg.se
Postat av: Anonym

Men alltså. BMI är ett verktyg för att kunna arbeta med ätstörda personer. Har du något bättre förslag som skulle passa dig tycker jag du ska förmedla det till personalen istället. Vem har sagt att det går att bli frisk från en ätstörning? Jag personligen tror inte det händer speciellt ofta, utan att man måste lära sig hantera det. Och för att kunna hantera det måste man vilja själv, och ha motivation till det utan det, så kan man störa sig på allt som har med psykvården och BMI skalor att göra. Men det handlar om DIG. DITT ansvar, och din motivation.

Svar: Jag vet att det handlar om ens egen motivation men har du varit sjuk själv någon gång? Det jag menar är att jag personligen tycker det är jobbigt med allt fokus kring ens vikt och BMI men det är vad jag tycker och där kan man ju tänka olika och det må så vara. Dock behöver du ju inte vara så otrevlig då alla har rätt att tycka som dom vill.
Kajsa-Stina

2015-08-01 @ 12:26:35
Postat av: www.nouw.com/jenniferevelina

Jag ör ett bevis på att ångesten försvinner och betydelsen för vikten likaså. Min kropp förändras inte och jag äter och mår bra. Väger mig aldrig men sålänge jag tänker friskt och äter ångestfritt och mina nära ser på mig som sund så räcker det som bevis. Jag blev bara manisk av att gå i behandling så för min del har privat KBT och en normal tillvaro fått mig att bli fri från ätstörningen. Fylla livet med viktigare saker och prioritera om. Tackar mig själv varje dag för att jag klarat mig ur det. Du kan med :)

Svar: Åh gud vad härligt att läsa att du tagit dig ur ätstörningens grepp helt och hållet och att din relation till vikt och BMI är som bortblåst. Det låter verkligen helt underbart och det är så jag också vill känna längre fram. Att ens vikt och BMI inte spelar någon som helst roll utan att bara man mår bra i sig själv så är det bara bra! Blir verkligen så himla glad för din skull att du känner så som du gör och att du faktiskt är ett levande bevis precis som du säger med att kunna ha en avslappnad relation till dig själv och din kropp igen! :) <3 Du är verkligen en förebild och inspiration till mig ska du veta som får mig att våga tro på mig själv om att allt faktiskt är möjligt! Bara man tror på sig själv så går allting faktiskt precis som du säger! :) Tusen kramar till dig <3
Kajsa-Stina

2015-08-02 @ 02:38:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0
Ladda ner en egen design gratis | Bonusar inom casino, poker och bingo