Hur ser det ut med rutiner för er under helgerna?

2016-07-31 @ 09:48:00
Godmorgon mina finaste. Hoppas ni vaknar upp till en lika solig och fin söndag som jag gör och att ni känner er hoppfulla och starka inför att möta dagen vi har framför oss. Själv så vaknar jag upp med insikten om att jag aldrig nuförtiden sover ut på morgnarna och aldrig har gjort egentligen under alla mina år som jag varit drabbad av den här problematiken. Det är som att jag har en inbyggd klocka som jag går efter och som jag följer då jag vet hur viktigt det är med rutiner och hålla sig till det som är bestämt. Dock skulle jag inte sticka under stolen med att det skulle vara riktigt skönt att bara få sova ut en hel morgon och vakna utav mig själv utan att behöva ha en massa tider att passa hela tiden. Att helt enkelt följa mina egna signaler och lyssna på vad min kropp verkligen vill. Numer är det som att jag per automatik följer en slags rutin med mitt ätande för att jag vet det är viktigt såklart och en nödvändighet men att jag gärna vill hålla mig till rutinerna då jag tycker det blir för jobbigt om måltider måste ätas för tätt inpå. Det går säkert att lösa med att slå ihop olika måltider men enligt mig blir det lite kaka på kaka men det kanske är ett alternativ ändå eftersom jag själv känner att jag behöver mer sömn eftersom jag inte är helt utsövd när jag vaknar på morgnarna. Hur gör ni med era måltider och rutiner? Kliver ni upp samma tid varje morgon eller tar ni sovmorgon på helgerna och slår ihop vissa måltider eller hur prioriterar ni? Stor kram♥

Kommentarer
Postat av: Mia

Hej Vännen!
Jag kör på som du med rutiner i de perioder då det är svårare än vanligt, det är då det är som viktigast för mig annars halkar man så lätt tillbaka. Men som mest kan jag vanligtvis rucka på mattiderna ca 1 h, även i vanliga fall. Men jag kan spontant ibland utan att kompensera och det tycker jag är det bästa. Helgerna är jobbiga tycker jag och då är det ännu viktigare med att hålla rutinerna. Hoppas att du får en fin dag! Kram Mia

Svar: Hej vännen! Jag tycker att det är bra att försöka hålla sig till sina rutiner man har under veckorna också just för att det kan vara lätt att börja slarva ifall man en dag inte följer den planering som är bestämd. Dock vill jag kunna vara mer spontan och flexibel framöver men nu när jag har det lite extra tufft så är det nog som du säger bäst att hålla sig till det man känner sig trygg med då huvudsaken är att man har ett regelbundet ätande. Skönt att du kan vara spontan trots allt. Det är dit jag vill komma också och det jag eftersträvar. Hoppas du får en fin dag och att solen vill lysa på finaste dig! Kramar <3
Kajsa-Stina

2016-07-31 @ 10:11:40
Postat av: Jossan

Hej underbara du! Jag kan känna igen mig i det du skriver och jag förstår att du känner som du känner. Man är rädd för att rutinerna med måltiderna ska rubbas bara för att man sover lite längre. När jag började sova längre upplevde jag det i början som ett stort kaos i hjärnan, vilket sedan resulterade i kaos med måltiderna hela den dagen. Ångesten var starkare än någonsin! Det fungerade verkligen inte att sova längre, allt blev bara kaos. Men jag ville så gärna lära mig att kunna sova längre och inte låta mattiderna styrka mitt liv. Jag gjorde så att jag i början gick upp som vanligt (relativt tidigt) och åt frukost. Sedan så gick jag och la mig igen och sov/vila någon timma till. Därefter gick jag upp och åt mellanmål samma tid som vanligt. Det kan du testa, det funkade för mig och var ett bra och enkelt sätt att försöka tämja på rutinerna. Nu har jag övat ganska länge på det och kan äntligen sova längre och äta frukost senare utan att allt blir kaos. Jag brukar tänka att allting bara bli förskjutet. Om jag äter frukost kl 9 istället för kl 7 så flyttar jag bara fram alla måltider 2 h. Fungerar jättebra förutsatt att man inte har någon annan person eller något annat att anpassa sig till. Då blir det såklart svårare. Men prata med din familj om detta och säg att du kanske vill testa att flytta fram alla måltider efter det att du en kväll har varit uppe lite extra sent och vet att du kommer att kunna sova lite längre dagen efter. Övning ger färdighet! Ta dig den tid du behöver, försök sakta med säkert lätta på kontrollen och rutinerna. Det kommer en dag då du kan sova till 11, äta en underbar brunch med både bröd, ägg, omelette, och bacon samtidigt. Fortsätt kämpa så kommer det med tiden <3 massvis med kramar!! Du är grym

Svar: Åh underbara Jossan vad jag är glad att ha dig vid min sida. Du anar inte vad jag blir glad och rörd över ditt engagemang att vilja hjälpa mig att må bättre. Massor med kärlek till dig verkligen. Jag känner mig så stärkt och modig av att vilja testa detta upplägget du tipsar mig med kring att våga skjuta fram måltiderna lite grann för att börja vänja mig vid att våga vara lite mer flexibel. Jättebra tips med att jag för det första kan lägga mig en stund då jag ätit frukost och vila innan det är dags för nästa måltid att bockas av. Sedan att jag successivt försöker våga mig på att rucka lite mer på mina rutiner då jag ju i framtiden vill kunna känna en större frihet med att äta efter mina hungerkänslor och inte enbart efter klockan. Dock tror jag att det är bra för min egen del att hålla mig till rutinerna då det är extra viktigt just nu men att jag på sikt vågar ge det en chans med att skjuta fram frukosten två timmar eller iallafall en timme till att börja med så att det inte blir en så stor kontrast på en gång när jag inte är van vid det. Alltså åh jag vill bara krama om dig då du hjälper mig enormt mycket av ditt sätt att vara och inspirera mig till att våga. Du får mig att våga inse att inget är omöjligt utan att allting går bara man ger det en chans och försöker. Jag ska ta det lite försiktigt till en början men sedan ge detta en chans då jag verkligen vill känna mig mer fri. Massor med kramar och tack för att du finns <3
Kajsa-Stina

2016-07-31 @ 10:58:43 / URL: http://nouw.se/rehabforlife

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0
Ladda ner en egen design gratis | Bonusar inom casino, poker och bingo