Dessa livsmedel ska du äta för att få starkare och friskare hår

2016-07-02 @ 14:24:00
1. Lax

Förutom att lax är rikt på protein och D-vitamin, (som båda stärker ditt hår), är den verkliga stjärnan i lax omega-3. Omega-3 är fettsyra som inte kroppen skapar på egen hand men som i flera stora undersökningar har visat sig ha supereffekt på vår hälsa. När det gäller ditt hår, gör omega-3 hårstråna starkare och hjälper till att hålla din hårbotten återfuktad. Inte förtjust i lax? Sardiner, sill, makrill, avokado och pumpakärnor är också fullproppade med bra fettsyror.

 

2. Valnötter

Valnötter är den enda nötsorten som är rik på både omega-6 och omega-3. De är också fullproppade med biotin och E-vitamin som hjälper till att skydda dina celler mot DNA-skador. Eftersom ditt hår inte får supermycket skydd från solen är detta extra viktigt. Valnötter innehåller också koppar som är en mineral som hjälper till att bevara din naturliga hårfärg. Ett bra tips är att använda valnötsolja i din matlagning.

 

3. Ostron

Brist på zink i kroppen kan leda till håravfall och torr och flagig hårbotten (detta gäller även dina ögonfransar) Ostron är rika på zink och även på protein och eftersom hårstrån till 97% består av just protein är det viktigt att få i sig tillräckligt. Annan mat som är rik på zink och protein är sojabönor, räkor, nötter och ägg.

 

4. Sötpotatis

Sötpotatis innehåller massor med antioxidanter och betakaroten som din kropp omvandlas till A-vitamin. Alla kroppens celler behöver a-vitamin och hjälper till att hålla din hårbotten lagom ”oljig”. Brist på a-vitamin kan leda till kliande hårbotten och mjäll. Betakaroten hittar du även i morötter, mango, pumpa och aprikoser.

 

5. Ägg

Ägg är laddade med protein och nyckelmineralerna zink, selen och järn. Särskilt järn är viktigt eftersom det hjälper cellerna att förse hårsäckarna med syre. Bra alternativ är kyckling och alla typer av fisk.

 

6. Spenat

Järn, betakaroten, och C-vitamin i spenat hjälper till att hålla hårsäckarna och hårbottnen på topp. Även broccoli är järnrikt och nyttigt.

 

7. Linser och ärtor

Små men kraftfulla! Ärtväxter innehåller massor med protein, järn och biotin. Spetsa dina sallader eller soppor med linser, sojabönor och kidneybönor.

 

8. Grekisk yoghurt

Bra frukost och mellanmål! Grekisk yoghurt är laddat med hårvänligt protein, B5-vitamin och D-vitamin. Även keso är perfekt som tillbehör till ditt mellanmål.

 

9. Blåbär

Blåbär är riktiga superhjältar när det kommer till antioxidanter och C-vitamin. C-vitamin är viktigt för blodcirkulationen i hårbottnen och därmed för hårsäckarna. Fullt med C-vitamin är det också i kiwi, sötpotatis och jordgubbar.

 

10. Fågel

Magert kött från fågel är väldigt proteinrikt och även rikt på zink, järn och B-vitaminer. De viktigaste byggstenarna för ditt hår alltså!


Kommentarer
Postat av: Pauline

Tack för detta finis!! Du skriver alltid så grymma och intressanta inlägg, nu blir det till att äta mer lax här hemma!😋😘💪
Kramar till tusen ❤️❤️❤️

Svar: Åh men tack min underbaraste! Gud så glad jag blir att du uppskattar allt det jag skriver om! Det får mig ännu mer peppad till att fortsätta göra det hihi! Åh men gör det! Lax som är så gott och nyttigt! Både för kroppen och knoppen!😋😘💪
Kramar till tusen ❤️❤️❤️
Kajsa-Stina

2016-07-02 @ 21:14:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0
Ladda ner en egen design gratis | Bonusar inom casino, poker och bingo